tisdag, januari 13

Moderata ungdomar skulle behöva en social örfil

"Idag fick vi våra nya scheman inför vårterminen. På fredagar har vi endast fyra timmars estetiskt-val, alltså ska jag sitta och måla under en lektion i bild i fyra timmar. Det är det enda jag gör den dagen. Jag valde sam-sam för att slippa så mycket matte, estetiska val som det bara går och ändå blir det såhär. Likaså med filosofi! Varför ska jag behöva ägna timmar åt att fundera över livsfrågor som ändå inte finns något svar på, där det inte finns något rätt eller fel."

- Citat från Isabella Löwengrip.

Jag blir knäpp. Kort summering av kontentan:
Bra - mer individuell skolgång, SÄMST - klaga på filosofi!

Filosofi är förmodligen ett av de ämnen som skolan fokuserar på tok för lite på. Om jag hade varit skolminister hade mitt första drag varit att göra filosofi till ett kärnämne för varenda kotte som sitter framför en skolbänk. Gammal eller ung, spelar ingen roll, alla skulle få minst en timma i veckan då de fick titta upp ur läxböckerna och börja diskutera istället.

Varför är då filosofi så viktigt? Därför att människan kommer gå under ifall hon inte börjar damma av den hjärnan som har gjort henne så storslagen. Folk måste sluta vara nitiska och bli kritiska istället. Och hur tusan ska folk lära sig att tänka själva ifall de bara har ämnen som fokuserar på att eleven ska trycka in så mycket "information" som går. Vad har man för nytta av information ifall man inte vet hur man ska kritisera den? Hur kan du vara 100 på att din lärare vet hur allt står till i världen? Hur kan du veta att allt du vet är rätt? Det är här filosofi går in på, tänkandet. "Jag tänker, alltså är jag" sa Descartes, och jag kan inte säga annat än att jag håller med.

2 kommentarer:

Maria sa...

Jag håller med dig! Filosofi är förmodligen en av de mer formidabla företeelser som finns. Jag tog förövrigt ditt boktips om "Sofies värld" på allvar, och läser nu för fullt. Och den har ju så rätt - varför ska man skvallra om folk i bygden, koka potatis eller klaga på skolan, när man faktiskt lever? Att bara leva är ju någonting man borde spendera 24 timmar om dygnet att bara förundras över. Typ.

Karin-Barin sa...

Sofies Värld är kanske en av de mest genialiska böcker någonsin gjorda. Och i övrigt kan jag inte säga annat än att jag håller med dig.