torsdag, april 23

Gör en insats kids!

Okej, jag vet att jag troligen kommer att tappa läsare grundat på vad detta inlägget handlar om. Jag förstår, ni är trötta på att höra Reinfeldt, skolan, Blondinbella, Obamamama, din mamma, Neil Young och alla garderobstomtarna babbla på om hur viktigt det är att värna om miljön.

Men. Vissa tips som media ger oss är ganska knasiga, och framför allt svåra att genomföra. Som t.ex. Neil Young's propaganda om att vi ska använda mer alternativa bränslen. Hur lätt är det som tonåring att genomföra om du inte har någon bil du kan byta till en hybrid-/ekobil?
Eller att börja äta vegetariskt på heltid kanske inte heller är så genomförbart ifall du bor med din mamma som tycker att grillad fläskfilé är guds gåva till mänskligheten eller en pappa som steker köttbullar som är så goda att du hellre dör än att vara utan dem. Det kanske inte heller är så himla lätt att övertala sina päron att de borde vandra i de svenska fjällen istället för att flyga på en solig charterresa till Mallorca, något som de har längtat efter varenda dag i sina kostymklädda och dåligt ventilerade kontor.
Helt enkelt: det finns inte så många bra miljötips som är riktade till ungdomar.

Detta tycker jag naturligtvis är helt åt helskotta fel. Det är inte bara vuxna människor som betalar skatt, jobbar på kontor och har segelbåt som ska hjälpa till och rädda miljön. Självklart ska alla hjälpa till! Men på grund av de rådande bristerna på vettig information så tänker jag som vanligt: vill man ha något gjort så får man göra det själv. Visst, politikerna kanske slutar åka lika mycket flyg över hela världen, men om det ska bli någon skillnad här i världen så är det faktiskt upp till dig att göra något.

Sagt och gjort: från och med nu tänker jag då och då klämma in något lättutförligt tips för att göra sin levnad lite renare från den luriga koldioxiden. (Fortfarande har ingen antagit utmaningen att slå mig i koldioxidutsläpp, fegisar! Dock står erbjudandet kvar..)
Alla ni som vill hänga med mig, ställ er framför spegeln och yttra de magiska orden som Maria Hellgren hatar så innerligt:
"Idag är den första dagen i mitt nya liv."

Så om 30 år, när jorden är räddad från undergången och alla undrar vem de ska tacka för att de inte har blivit dränkta av tsunamis, jagade av vandrande öknar och förfrusna av snöstormar, så kan du le klurigt och sätta på dig T-shirten med trycket "Jag räddade jorden".

1 kommentar:

MARAJA sa...

Karin, du är så bra! BLI POLITIKER for the bovel!