måndag, maj 11

På spaning efter den tid som flytt

Det där med att koppla dofter till speciella minnen. När man känner en viss lukt och så helt plötsligt så är man tillbaka till en viss tidpunkt i livet. (Jag trodde att ett dylikt fenomen kallades för "madeleinekaka", men det gäller tydligen bara när minnet är framkallat ofrivilligt).

För mig finns det en speciell doft som framkallar en speciell känsla. Chanel N°5, varje gång jag skruvar loss korken så spolas tiden tillbaka.

Jag är fem år gammal och mamma och pappa ska på vuxenkalas. Barnvakt är ordnat, och nu står mamma är iklädd finklänning och är sminkad, något som hör till rariteterna. Hon står i sovrummet framför spegeln, rättar till håret en sista gång, lägger ifrån sig locktången och sedan går hon fram till mig och kramar om mig. Säger att jag inte ska oroa mig, mamma och pappa kommer att vara tillbaka imorgon när jag och min bror vaknar. Där, i det ögonblicket, där bor doften av Chanel N°5, parfymen som mamma alltid duttade vid pulsådern när det vaknades fest. Doften av något avlägset, något onåbart och exotiskt.
Vissa kanske tycker att Chanel N°5 luktar gammal tant, men för mig kommer kompositionen av ylang ylang, neroli, jasmin och vanilj alltid vara förknippad med vuxenlivets mystik, och jag kommer att förevigt vara fem.

1 kommentar:

Cosette sa...

Parfymer som associeras med tanter är för övrigt dem som luktar godast.

Denna tidsålder har fått så mycket på alla vägar. Date parfym och Jonas brothers.