torsdag, juni 4

Tips till er som inte tar studenten

Från slutet av maj till mitten av juni så sprutar det ut studenter ur skolorna, likt mjölk ur näsan när någon berättar ett roligt skämt i matsalen, eller som något annat osmakligt ur valfri kroppsöppning.
Anledningen till att jag har valt just detta som metafor är: det är hemskt irriterande för alla oss som också vill ta studenten, men måste vänta ett år. Nej, inte vänta, kämpa oss igenom det med vässade armbågar, högafflar, kaffemaskiner, trippla väckarklockor, gummistövlar, suddigummin och kollegieblock. Så istället för att njuta av sommarens blå himmel, så ter sig det extra året av skolgång inte som ett moln på ens himmel utan mer som en gigantisk, gul bulldozer.

Så, vad gör man? Självklart kan man alltid förlita sig på klassiska metoder såsom depression, tröstätning och skolmassakrar, men jag uppmanar er att slopa dessa tråkiga, gamla och förlegna sätt att uttrycka sin skolfrustration. Istället tycker jag att ni ska göra som mig: tänk positivt!

Häromdagen i matsalen var det en ung man som försökte dra mig vid näsan.
- Nu har jag bara en vecka kvar i skolan. Ni har ett år och en vecka kvar tills ni får ta studenten. Hur känns det egentligen? Sa han och log förjust över att snart få se förtvivlade miner.
Mitt svar till honom var:
- Du menar, du har en vecka kvar till arbetslösheten medan vi har ett år extra?
Helt plötsligt var det jag som log över förtvivlade miner istället.

Bingo.

2 kommentarer:

Möraja sa...

Hoho! That's the spirit, man!

Anonym sa...

Hej Karin-san!
Jag när jag äser din blogg så får jag alltid vibbar ifrån den här låten
http://www.youtube.com/watch?v=vr8WcwOKqxo

Eftersom både din blogg och låten är sådär riktigt mysig. På Riktigt!

Desu!