onsdag, september 23

Född på måndag men inget måndagsbarn





(Bilder stulna från lite här och var, mest Le Love skulle jag tro)

Måndagar. Inte min dag alls.
(Speciellt inte nu när det är höststormar utanför fönstret och blir mörkt innan åtta på kvällen)
Söndagar är väl egentligen min värsta dag, men det avspeglas även lite på måndagen eftersom jag aldrig lyckas somna på söndagar. Så måndagar är jag lite extra rödögd och lite extra ledsen på världen och lite extra stirrig av allt koffein som håller mig vid liv.
Så om man plussar på att jag upptäckte att jag låg 20 sidor efter i matteboken, och att när jag öppnar kylskåpet efter skolan upptäcker att min kombo har ätit upp min crème fraiche så är det svårt att få vinden att vända.
Eftersom jag var för hungrig för att gå och handla så tog jag en räd i kylskåpet och hittade ett helt bomkålshuvud. Tog det med mig, satte mig framför datorn och slöläste lite bloggar samtidigt som jag knaprade blomkål. Knappade mig in på niotillfem, som också verkade ha sig en riktigt värdelös måndag. Hon bad sina läsare att skriva om sina finaste måndagsäventyr . Att läsa igenom sida efter sida med sådant fint gjorde mig faktiskt lite gladare. Det och blomkålen. Det inspirerade mig till att skriva tre rader om min måndag:
"Det finaste idag är att jag just nu sitter och äter på ett helt blomkålshuvud. Blomkålsbitarna ser ju ut som små träd. Så jag sitter och äter utav en vit skog. Lite som i sagan om ringen."

Vad som var nästan lite finare var att två dagar senare har niotillfem gjort ett inlägg med några utvalda måndagsäventyr. Inlägget heter "blomkålsbitar, portugisiska och medelhavet" och inkluderar bland annat mitt inlägg. Känns fint att bidra med något litet till en så fin blogg. Speciellt när det handlar om att bekämpa måndagsdepp.

1 kommentar:

Cocco sa...

Oh mi god! Var det du? :O Jag var helt "ååhh så fint och så nördigt på rätt sätt <3"