söndag, februari 28

stryk stryktipset och läs boktipset

En av mina favoritböcker när jag gick i högstadiet var boken Flickan Från Ovan av Alice Sebold. Nyligen fick jag reda på att den här fina boken har gått och blivit med film. Peter Jackson har regisserat denna film, vilket blir extra uppenbart med sådan här fin smygreklam i filmen. Filmen handlar om 14-åriga Susie som lever ett normalt liv och är förälskad i en skolkamrat med svart hår (naturligtvis) och farligt djupa ögon (igen - naturligtvis) En dag på väg hem från skolan genar Susie över ett majsfält. Där träffar hon på sin granne som vill visa henne en stuga han har byggt under jorden. Ni kan ju gissa vad som händer sedan. Under resten av historian får man se hur Susie hanterar sin egen död i himmelen, plus att man får se hur jakten på hennes mördare fortsätter efter att hon har försvunnit. *undrar om Peter Jackson och Terry Gilliam är polare* Filmen är bortsett från de fina och konstiga drömscenariona från himmelen inte så himla fantastisk. Den är inte ens 1% så fin eller 1% så sorglig som boken är. Läs boken. Ladda upp med näsdukar (det kan nämnas att varje gång jag har läst den här boken så har jag börjat gråta så mycket att jag måste lägga ifrån mig boken och lugna ner mig) och ett par kannor te (för te är fantastiskt om ni inte visste det) och läs den. Om ni inte har den och erat lokala bibliotek inte har den så har jag en extra hemma som någon, innan de gav iväg den till loppisen, har badat en gång för mycket med. Kan ni leva med vattenvågiga sidor så kan ni höra av er så får ni låna den av mig. God litteratur ska man dela med sig av. Sharing is caring. Fast det finaste med filmen är att mormodern har tre decimeter hög frisyr, röker inomhus, har tre centimeter långa blodröda naglar, har en flaska sprit i handväskan och ändå flyttar in och försöker få det som är kvar av sin trasiga dotters familj på rätt köl. Hur kan man inte älska?

2 kommentarer:

Cosette sa...

Åh, jag tror nästan att jag efterbeställer den med två andra böcker jag måste läsa imorgon..!
Hårda kvinnor är ju den bästa sorten.

Jordgubb och grädde sa...

Möraja likes this.