tisdag, mars 2

oh you're so silent Karin

Alla modebloggare som tipsar om second hand-affärer berättar aldrig om vad för allehanda pinsamma situationer man kan råka ut när man letar efter sitt nästa fynd.
En extremt pinsam händelse jag råkade ut för var när jag var på affären Charleston som är belägen i Haga, Göteborg. Det kan vara värt att nämna faktumet att affärsbiträdet har ett stenansikte värre än en kommunistisk diktator, värre än de där människorna som står högvakten, värre än allt, värre ÄN STATYER MED STENANSIKTEN.
I alla fall. Jag gick där med min kompis och botaniserade bland alla klänningar och skor och handväskor. Minns att vi tittade lite i glasdisken, där affärsbiträdet (fortfarande med samma stenansikte) tog fram några gamla glasögon som vi pillade på försiktigt. Sedan hittade jag någon nisch bakom disken där det fanns allt möjligt roligt. Till slut hittar jag en liten bok, jag minns inte vart jag hittade den, som jag börjar bläddra i. I boken står det massa namn och adresser så jag vänder mig om till min kompis och ropar:
- Kolla vad jag har hittat för knasigt, ser ut som en begagnad adressbok!

Då känner jag en iskall vindpust som kommer ut ur affärsbiträdets mun när hon öppnar den och säger kort:
- Den är min.

Jag skäms ihjäl och köper en ful väska bara för att komma därifrån. Väskan gick sönder när jag sprang till bussen. Instant carma. Den ligger fortfarande i en bokhylla någonstans hemma hos pappa, för att påminna mig om varför uttrycket "tala är silver, tiga är guld" faktiskt finns och fortfarande används.

3 kommentarer:

Cosette sa...

Jag skämde också ut mig idag. Stod i ett skolbiblioteket och frågade efter "LE TRISTESSE" av Sagan och "BONJOUR MISERABLES" av Victor Hugo. Väldigt pinsamt..

Det slutade dock inte med att jag fick något med mig, förutom en bok av Orwell, och en essä av densamma.. sedan så märkte jag ju att boken du gav mig i födelsedagspresent faktiskt ÄR Bonjour Tristesse! TÄNKA SIG ASSÅ! Blev lycklig som få!

Linn sa...

Pinsamheter är ändå lite magiska, så hemskt när det händer men så roligt att berätta om.. oftast. Att höra om andras pinsamma moments är i alla fall alltid lika underbart <3

Möraja sa...

Hahaha, åh Karin. Skriv en bok!