lördag, januari 1

chocolat moose

Här kommer en enkel DIY-guide till hur man gör egen chokladmousse.

Steg 1: Samla ihop följande ingredienser - vispgrädde, ägg och mörk choklad.

Steg 2: Smält 100g choklad i vattenbad.

Steg 3: Vispa 1,5 dl grädde.

Steg 4: Separera äggulorna från vitorna. Vitorna kan man frysa in och använda vid senare bakprojekt. Vid det här laget bör den smälta chokladen ha svalnat tillräckligt för att man ska kunna röra i de två äggulorna. Sedan kan man förslagsvis ta sig en liten sipp av sin drink, förslagsvis whiskey sour (den pimplade jag iaf när jag med hjälp av min dator tog bilder på allt detta ståhej) och sedan så ska man blanda chokladäggrörat med grädden. Jag föreslår att man vispar i lite grädde i chokladröran innan man rör ned chokladröran i grädden. Hoppas att ni förstår för jag pallade inte ta mer informativa bilder. Och förihelvete, man måste kunna laga något utan att receptet är en jävla bilderbok!!

Sedan slänger man i allt i portionsglas och väntar någon timme på den i kylskåpet. Sedan äter man. Sedan blir man tjock och glad.


Gjorde en liten video på mig när jag gör chokladmousse för dem som inte fattade receptet.

2 kommentarer:

cocco sa...

Tycker man häller lite whisky i moussen

Gin/Ginny sa...

HAhahaa.. älskar biten "sen blir man tjock och glad".. och såklart! Swedish chef! Och just mitt favoritavsnitt..

jag gillart! ;)