tisdag, augusti 30

perfekt kärlek / perfect love

När det kommer till musik tycker jag att man kan bli förälskad. En förälskelse kan räcka olika länge, men till slut svalnar den mer eller mindre till en slags bekväm vänskap som ibland kan flamma upp lite då och då, men aldrig komma i närheten till den första känslan man fick.

Sedan finns det den sortens kärlek som man vet kommer räcka för alltid. Musik man vill gifta sig med och skaffa barn med. Musik man vill bli gammal med och med vars toner lindade kring sig man kan tänka sig ta sina sista andetag.


Sigur Rós är ett sådant band som jag är helt hals över huvud kär i. Från första låten till första videon jag såg. De är inget annat än magiska. (Tillsammans med Pink Floyd är det mitt absoluta favoritband.)

De har gjort en helt fantastisk dokumentär som heter "Heima". Första gången jag såg den blev jag helt knockad. Från första till sista sekund satt jag med gåshud, helt hänförd. Jag har sett den minst 20 gånger och ett tag hade jag den på iPoden och brukade sätta på den när jag inte kunde somna. Den är så himla perfekt.

Det här är ett av mina favoritklipp i filmen. Blir så kär i mannen i stickad kofta som hittar toner i stenar. That's just rock.

When it comes to music I think it's easy to have crushes. The crushes can last for a longer time, but usually it cools of to a comfortable friendship that might flare up every now and then. But never come near that first feeling you got.

And then, there is that kind of love that you know will last forever. Music that you want to marry and have children with. Music you want to grow old with and whose tones you can imagine to draw your last breath wrapped around.

Sigur Rós is a band that I am head over heels in love with. From the first song I heard and from the first video I saw. They are no less than magic. (Along with Pink Floyd are they my favorite band.)
They have made an amazing documentary that is called "Heima". The first time i saw it I was knocked out. From first to last second my whole body was covered with goose bumps, totally mesmerized. I've seen it at least 20 times and for a while I had it on my iPod and watched it when I had trouble sleeping. It's so perfect.
The last video is one of my favorite clips. The man in cardigan is so adorable and I love the way he finds music in old stone. That's just rock.

Inga kommentarer: