tisdag, augusti 9

tankar om rymden




Härom natten drömde jag seriöst den bästa drömmen jag någonsin har haft. När jag berätta detta för mina kompisar trodde de att jag hade haft en sexdröm men nej, det var något bättre. För det var en dröm om rymden! Rymden är för mig inte bara det läskigaste och mest obegripliga som finns utan även ryggraden till finfina saker såsom Star Wars och Liftarens Guide till Galaxen och bilder på nebulosor.

För att förstå varför den här drömmen var så bauta måste man inte bara ta hänsyn till rymdens oändliga awesomeness, utan även det faktum att mina drömmar är ungefär lika sammansatta som en påse lego. Det går sällan att utröna eller tolka något eftersom jag gör allt ifrån att flyga till att bita sönder mina egna tänder (en återkommande dröm då jag somnar på mage och käkarna låser sig). Men den här drömmen var bara som en fantastiskt stor semester. Som att ha semester i en annan galax. Drömmen var så himla bäst att när jag vaknade blev jag så himla arg för att jag kommer aldrig någonsin kunna komma ut i rymden. Annat än i min fantasi när jag ser på sci-fi, när jag ligger och kollar på stjärnhimlen för att leta stjärnfall och när mina synapser får löpa fritt med huvudet på kudden.
Åh rymden, vi är inte såna som i slutet får varann.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hello! I have something to ask you: would you consider writing in english? I bet you have something interesting to say, since you are Cosette's best friend:)

Sarah sa...

Sometimes I have wonderful dreams of space. On these days it is sad to wake up. I think we feel this great connection to space because we all made of stardust, as if the stars were our mothers and fathers. I really love this quote by one of my favorite authors: "The stars are the jewels of the night, and perchance surpass anything which
day has to show."
- Henry David Thoreau

Martin L sa...

Jo, håller med om den osläckbara ångesten av att veta att vi aldrig kommer färdas mellan galaxer. Störigt och irriterande är det.