måndag, november 28

söndagspyssel / sunday crafts

Eftersom jag blev tjyvad på min tvättid (andra gången på en vecka) i söndags tröstade jag mig med att baka lite bröd.

Här har vi receptet men eftersom bloggar uppskattas mer ifall de är som bilderböcker så kör på det konceptet istället.

Här har vi allt man behöver till att baka ett göttigt och nyttigt (typ?) bröd!

Eftersom jag har en ofelbar faiblesse för att totalt skita i recept samt nötter och frön valde jag att tjoffa i ett gäng valnötter och någon-några deciliter solrosfrön.

Och eftersom jag blir rastlös av att bara göra en sak åt gången kollade jag även på planet earth samtidigt. Naturdokumentärer är ju bland det bästa som finns, David Attenborough liksom?! <3

I alla fall, bröd: först tar man den största jävla bunken man har hemma och blandar ihop alla torra ingredienser.

Sedan häller man i yoghurten. Receptet säger att man ska ha mild yoghurt med honung, men jag tyckte att brödet blev lite sött så nästa gång tar jag nog helt naturell. Räcker liksom med sirapen.

Efter yoghurt kör man i mörk sirap.

Sedan blandar man som bara fan. Tänk på att gräva djupt med sleven så att det inte finns några dolda mjölgömmor i botten.

Sedan fördelar man smeten (som inte behöver jäsas alls, YES!!!!) i två stycken brödformar. Vet inte om man egentligen hade behövt ströbröa formarna men jag gjorde det ändå!

Sedan ska de stå i ugnen i 175°C i vad som enligt receptet säger minst 1,5 timmar. Men detta beror nog på vilken ugn man har för efter 1h10min var mina bröd klara.

Då såg de ut såhär. Hur gött som helst!

This sunday I baked bread because someone stole my washing time (for the second time this week..). I don't really have any idea of how to translate this so if you are interested of how to bake a simple, cheap bread that doesn't have to ferment (is that really the right word, google translate?) for an eterety than you should try to translate this! Happy fun time!

Inga kommentarer: