måndag, januari 16

livet är för kort för dåligt kaffe / life is too short for bad coffee


Vill man dricka världens godaste kaffe i ett café som har sett ut likadant sedan det öppnade 1888, med hemrostat kaffe och hembakta rågfrallor med massa ost och hemgjort smör, samt en ägare som springer omkring och kastar pappersflygplan så ska man gå till Mauritz Kaffe i Göteborg. Det ligger på Fredsgatan 2, mitt emot Mango vid brunnsparken. Är ni i Göteborg, för guds skull: gå dit och drick en cappuccino och insup lukten av nostalgi och nyrostade kaffebönor. Om inte för er egen så för min skull. Mauritz hotas nämligen av vräkning så jag försöker gå dit så ofta jag kan, har skrivit på namninsamlingen och håller alla tummar jag kan hitta för att de får vara kvar för evigt.

If you want to drink the best coffee in the world, in a café that has been the same since it opened in 1888, with home-roasted coffe, home-baked ryebuns with boatloads of cheese and home-made butter, plus an owner that runs around and throws paper planes, you should visit Mauritz Kaffe in Gothenburg. It's located at Fredsgatatn 2, opposite to the Mango store at Brunnsparken. If you're ever in Gothenburg, please go there and drink a cappuccino and soak up the smell of nostalgia and freshly roasted coffee beans. If not for yourself, for me. Mauritz is unfortunately under eviction threat so I try to go there as often as I can, I've signed the petition and I keep as many fingers crossed as I can that Mauritz will stay open.

Inga kommentarer: